In 1977 begon ik als journalist/redacteur bij een concern van huis-aan-huisbladen. Een leerschool die ik iedereen kan aanraden.
Interviewen
De ene dag interviewde ik de burgemeester over de problemen met de kraakbeweging, de volgende een kunstenaar over zijn expositie in het stedelijk museum, gevolgd door een gesprek met een ondernemer over de verbouwing van zijn meubelzaak. Een dag later ging ik dan 'op reportage' om bijvoorbeeld thuis te komen met een verhaal over de ontmanteling van een verloederend flatgebouw.
Ik leerde écht te luisteren en hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Ik probeerde mijn gesprekspartners recht te doen met mijn verslag. "Jij liet de mensen in hun waarde," zeiden mijn collega's bij mijn afscheid.
Redactie
Als redacteur ploegde ik wekelijks door de toevloed aan berichten van verenigingen en particulieren die hun evenement, jubileum, wedstrijd of bijeenkomst in het blad wilden. Zo leerde ik dat schrijven schrappen is. Elke week ging ik 'de krant dicht leggen' en deed zo en passant kennis op over vormgeving en aandacht trekken op papier.
Boeken
Mijn volgende stop was een uitgeverij van non-fiction boeken, waar ik begon als redacteur en pr-verantwoordelijke en later uitgever werd. Een fascinerende wereld waar ik min of meer spelenderwijs ook nog kennis opdeed van de zeer uiteenlopende onderwerpen van de boeken die ik als redacteur onder handen nam of als uitgever naar de markt bracht. Vooral de titels over marketing, management, en organisatie- en persoonlijke ontwikkeling hadden mijn belangstelling.
Copywriter
Halverwege de jaren negentig stapte ik als copywriter en conceptontwikkelaar over naar de reclamebranche. Ik scherpte mijn marketingvaardigheden aan en verdiepte me verder in de psychologie van koper en verkoper.
Tekst- en communicatiebureau
Alle vaardigheden die ik had opgedaan kwamen samen toen ik in 2001 samen met mijn partner tekst- en communicatiebureau Tekstbron oprichtte. We konden meteen het diepe in met onze eerste klus, de prestigieuze Capitool Reisgids 'De mooiste campings van Nederland'.
Sindsdien werken we - naast tekstproducties - aan communicatieadvies, -concepten en -projecten voor opdrachtgevers in verschillende branches, met de nadruk op de zorg en de bouw.
Na een aantal omzwervingen vestigden we ons in Maastricht met de provincie Limburg als ons voornaamste werkgebied.
Het schrijven en maken van boeken bleef al die tijd een belangrijk onderdeel van ons portfolio, met de bestseller De jaren '50 (ruim 80.000 verkochte exemplaren) als het trotse vlaggenschip.
Online marketing
Langzaam maar zeker verschoof het zwaartepunt van print naar digitaal. Voor zoekmachines geoptimaliseerde (SEO) teksten voor websites en blogs, e-mail marketingcampagnes en nieuwsbrieven.
Interviews, case stories, websites en blogs
Daarnaast schrijf ik vooral veel (en graag) interviews en case stories voor innovatieve bedrijven en organisaties.
Iets voor jouw bedrijf? Maak gerust een afspraak.
Interviewen
De ene dag interviewde ik de burgemeester over de problemen met de kraakbeweging, de volgende een kunstenaar over zijn expositie in het stedelijk museum, gevolgd door een gesprek met een ondernemer over de verbouwing van zijn meubelzaak. Een dag later ging ik dan 'op reportage' om bijvoorbeeld thuis te komen met een verhaal over de ontmanteling van een verloederend flatgebouw.
Ik leerde écht te luisteren en hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Ik probeerde mijn gesprekspartners recht te doen met mijn verslag. "Jij liet de mensen in hun waarde," zeiden mijn collega's bij mijn afscheid.
Redactie
Als redacteur ploegde ik wekelijks door de toevloed aan berichten van verenigingen en particulieren die hun evenement, jubileum, wedstrijd of bijeenkomst in het blad wilden. Zo leerde ik dat schrijven schrappen is. Elke week ging ik 'de krant dicht leggen' en deed zo en passant kennis op over vormgeving en aandacht trekken op papier.
Boeken
Mijn volgende stop was een uitgeverij van non-fiction boeken, waar ik begon als redacteur en pr-verantwoordelijke en later uitgever werd. Een fascinerende wereld waar ik min of meer spelenderwijs ook nog kennis opdeed van de zeer uiteenlopende onderwerpen van de boeken die ik als redacteur onder handen nam of als uitgever naar de markt bracht. Vooral de titels over marketing, management, en organisatie- en persoonlijke ontwikkeling hadden mijn belangstelling.
Copywriter
Halverwege de jaren negentig stapte ik als copywriter en conceptontwikkelaar over naar de reclamebranche. Ik scherpte mijn marketingvaardigheden aan en verdiepte me verder in de psychologie van koper en verkoper.
Tekst- en communicatiebureau
Alle vaardigheden die ik had opgedaan kwamen samen toen ik in 2001 samen met mijn partner tekst- en communicatiebureau Tekstbron oprichtte. We konden meteen het diepe in met onze eerste klus, de prestigieuze Capitool Reisgids 'De mooiste campings van Nederland'.
Sindsdien werken we - naast tekstproducties - aan communicatieadvies, -concepten en -projecten voor opdrachtgevers in verschillende branches, met de nadruk op de zorg en de bouw.
Na een aantal omzwervingen vestigden we ons in Maastricht met de provincie Limburg als ons voornaamste werkgebied.
Het schrijven en maken van boeken bleef al die tijd een belangrijk onderdeel van ons portfolio, met de bestseller De jaren '50 (ruim 80.000 verkochte exemplaren) als het trotse vlaggenschip.
Online marketing
Langzaam maar zeker verschoof het zwaartepunt van print naar digitaal. Voor zoekmachines geoptimaliseerde (SEO) teksten voor websites en blogs, e-mail marketingcampagnes en nieuwsbrieven.
Interviews, case stories, websites en blogs
Daarnaast schrijf ik vooral veel (en graag) interviews en case stories voor innovatieve bedrijven en organisaties.
Iets voor jouw bedrijf? Maak gerust een afspraak.
Coachen en sparren
Om goed te schrijven moet je helderheid scheppen en snel tot de kern komen. Empathisch en analytisch vermogen koppelen. Die vaardigheden zijn de essentie bij mijn inzet als sparring partner voor ondernemers en managers die ik help hun eigen wijsheid te onderzoeken en te exploiteren. Natuurlijk is mijn opleiding tot bewustzijnscoach daar ook niet vreemd aan.
Ontvouwen met LiveMindMapping
Een van de meest inspirerende en effectieve tools die ik voor ondernemers en management (teams) inzet is de 'Ontvouwen'-sessie.
Daarmee heb je je situatie en mogelijkheden onverwacht snel helder.
Je verlaat de sessie geïnspireerd en met nieuwe inzichten in oorzaken, verbanden en mogelijkheden.
Je stelt duidelijke doelen en ontwikkelt een inspirerende strategie om ze te behalen.
Om goed te schrijven moet je helderheid scheppen en snel tot de kern komen. Empathisch en analytisch vermogen koppelen. Die vaardigheden zijn de essentie bij mijn inzet als sparring partner voor ondernemers en managers die ik help hun eigen wijsheid te onderzoeken en te exploiteren. Natuurlijk is mijn opleiding tot bewustzijnscoach daar ook niet vreemd aan.
Ontvouwen met LiveMindMapping
Een van de meest inspirerende en effectieve tools die ik voor ondernemers en management (teams) inzet is de 'Ontvouwen'-sessie.
Daarmee heb je je situatie en mogelijkheden onverwacht snel helder.
Je verlaat de sessie geïnspireerd en met nieuwe inzichten in oorzaken, verbanden en mogelijkheden.
Je stelt duidelijke doelen en ontwikkelt een inspirerende strategie om ze te behalen.
Afspraak maken?
Wil je meer weten? Een sessie boeken? Advies of bijstand met je communicatie? Een tekst die je bedrijf recht doet?
Stuur een mail naar wim@tekstbron.nl of bel me op 043 737 0286
Stuur een mail naar wim@tekstbron.nl of bel me op 043 737 0286
Jonkheer Ruysstraat 37, Maastricht
Ja, die pin op de kaart klopt niet maar dat is omdat ik altijd buiten de deur afspreek. Liefst ergens waar ze echt lekkere koffie hebben.
Ja, die pin op de kaart klopt niet maar dat is omdat ik altijd buiten de deur afspreek. Liefst ergens waar ze echt lekkere koffie hebben.
Strategische sessies
|
Personal Coaching
Loop je ergens in vast? Kom je er even niet uit?
Weet je niet hoe het verder moet met een project, de zaak of met je leven? Samen krijgen we het helder. |
Tekst & Communicatie
Hoe breng je het over de bühne?
We leven in een visuele wereld, maar je hebt toch echt sterke ideeën en tekst nodig om je boodschap over te brengen. Ook daarvoor mag je me bellen of mailen. |